ˆ

Nieodpłatna pomoc prawna

Blok przełączania pomiędzy informacjami aktualnymi i archiwalnymi

Lista informacji

Starosta Sulęciński zaprasza do korzystania z nieodpłatnej pomocy prawnej i nieodpłatnego poradnictwa obywatelskiego

Data wprowadzenia informacji do BIP: 2017-10-20 13:18:14

Akapit nr 1 - brak tytułu

Starosta Sulęciński zaprasza do korzystania
z nieodpłatnej pomocy prawnej i nieodpłatnego poradnictwa obywatelskiego.
 
 
 Od początku  2016 r. na terenie całej Polski funkcjonuje system darmowej pomocy prawnej. Jest to  rezultat wejścia w życie ustawy z dnia 5 sierpnia 2015 r. o nieodpłatnej pomocy prawnej i edukacji prawnej (t.j. Dz. U. z 2017 r. poz. 2030 z późn. zm.).
 
Dla kogo nieodpłatna pomoc  prawna?
 
Darmową pomoc prawną (na etapie przedsądowym) mogą otrzymać:
Każda osoba fizyczna, która złoży pisemne oświadczenie, że nie jest w stanie ponieść kosztów odpłatnej pomocy prawnej
 
 Co obejmuje nieodpłatna pomoc  prawna?
 
 Nieodpłatna pomoc prawna będzie polegała na:
  • poinformowaniu osoby fizycznej o obowiązującym stanie prawnym oraz przysługujących jej uprawnieniach lub spoczywających na niej obowiązkach, w tym w związku z toczącym się postępowaniem przygotowawczym, administracyjnym, sądowym lub sądowoadministracyjnym,
  • wskazaniu osobie fizycznej sposobu rozwiązania jej problemu prawnego,
  • sporządzeniu projektu pisma w zakresie niezbędnym do udzielenia pomocy, z wyłączeniem pism procesowych w toczącym się postępowaniu przygotowawczym lub sądowym i pism w toczącym się postępowaniu sądowoadministracyjnym,
  • sporządzeniu projektu pisma o zwolnienie od kosztów sądowych lub o ustanowienie pełnomocnika z urzędu w różnych rodzajach postępowań.
     
    Nieodpłatne poradnictwo obywatelskie będzie polegało na:
  • rozpoznaniu problemu i udzieleniu porady dostosowanej do indywidualnej sytuacji osoby korzystającej z porady,
  • poinformowaniu osoby korzystającej z porady o przysługujących jej prawach oraz spoczywających na niej obowiązkach,
  • sporządzeniu wspólnie z osobą zainteresowaną planu wyjścia z trudnej sytuacji oraz udzieleniu pomocy w jego realizacji (w razie potrzeby).
     
    Nieodpłatne poradnictwo obywatelskie obejmuje różnorodne dziedziny, w tym między innymi kwestie zadłużeń, sprawy mieszkaniowe oraz problemy z zakresu ubezpieczeń społecznych.
     
     Jakiego zakresu prawa dotyczyć będzie nieodpłatna pomoc prawna?
     
     Uprawnieni będą mogli uzyskać informacje w zakresie:
  • prawa rodzinnego,
  • prawa pracy,
  • sprawy z zakresu rozpoczęcia działalności gospodarczej,
  • prawa cywilnego,
  • prawa ubezpieczeń społecznych, prawa do opieki zdrowotnej,
  • prawa administracyjnego,
  • prawa podatkowego,
  • prawa karnego.
    .
    Jakie są zasady udzielania nieodpłatnej pomocy prawnej?
  • nieodpłatnej pomocy prawnej lub nieodpłatnego poradnictwa obywatelskiego udziela osobiście doradca obywatelski, adwokat lub radca prawny, a w szczególnie uzasadnionych przypadkach z upoważnienia adwokata lub radcy prawnego, aplikant adwokacki lub aplikant radcowski,
  • udzielanie nieodpłatnej pomocy prawnej lub świadczenie nieodpłatnego poradnictwa obywatelskiego odbywa się w wyznaczonych punktach, według kolejności zgłoszeń, po umówieniu terminu wizyty,
  • termin wizyty ustalany jest telefonicznie lub mailowo, z ważnych powodów może zostać ustalona inna kolejność,
  • osoby, które ze względu na niepełnosprawność ruchową nie są w stanie przybyć do punktu lub osoby doświadczające trudności w komunikowaniu się mogą otrzymać poradę przez telefon lub przez Internet,
  • każdy przypadek udzielenia nieodpłatnej pomocy lub świadczenia nieodpłatnego poradnictwa obywatelskiego dokumentuje się przez wypełnienie karty nieodpłatnej pomocy prawnej lub nieodpłatnego poradnictwa obywatelskiego,
  • nieodpłatna pomoc prawna lub nieodpłatne poradnictwo obywatelskie udzielane są w punkcie nieodpłatnej pomocy prawnej lub punkcie nieodpłatnej pomocy prawnej i nieodpłatnego poradnictwa obywatelskiego w przeciętnym wymiarze 5 dni w tygodniu przez co najmniej 4 godziny dziennie,
  • w przypadku stwierdzenia, że problem nie ma wyłącznie charakteru prawnego, adwokat lub radca prawny informują osobę uprawnioną o możliwościach uzyskania innej stosownej pomocy w jednostkach nieodpłatnego poradnictwa, wskazanych na liście sporządzanej przez starostę.
     
    Począwszy od 1 stycznia 2019 r. na terenie Powiatu Sulęcińskiego pomoc prawna udzielana będzie w dwóch punktach, zlokalizowanych w Sulęcinie:
           
    Punkt I
    Punkt nieodpłatnej pomocy prawnej:
    Powiatowy Urząd Pracy w Sulęcinie ul. Lipowa 18b
    czynne:  od poniedziałku do piątku w godzinach 9:00-13:00
    nieodpłatnej pomocy prawnej udzielać będą adwokaci i radcowie prawni
     
    Punkt II
    Punkt nieodpłatnej pomocy prawnej i nieodpłatnego poradnictwa obywatelskiego:
    Zespół Szkół Licealnych i Zawodowych w Sulęcinie im. Unii Europejskiej ul. Witosa 49
    Centrum Kształcenia Ustawicznego (budynek warsztatów mechanicznych)
    czynne: 
    poniedziałek w godzinach 15:00-19:00
    wtorek, środa i czwartek w godzinach  13:00-17:00
    piątek w godzinach 9:00-13:00
    Dodatkowo dwugodzinny dyżur telefoniczny w każdy piątek w godzinach: 17:00-19:00
    pod numerem telefonu: 787 300 610
     
    Nieodpłatnej pomocy prawnej i nieodpłatnego poradnictwa obywatelskiego udzielać będą doradcy obywatelscy, adwokaci i radcowie prawni.
    Punkt powierzony do prowadzenia organizacji pozarządowej:  Stowarzyszenie Wspierania Aktywności Obywatelskiej „CIVIS SUM” z siedzibą w Zielonej Górze.
     
    Ustalanie terminu wizyty:
  • telefonicznie pod nr 509 256 700 (od poniedziałku do środy w godz. od 8.00 do 12.00)
  •  
     
    Szczegółowe informacje można uzyskać:
  • na stronie rządowej projektu http://www.darmowapomocprawna.ms.gov.pl/.
  • w Starostwie Powiatowym w Sulęcinie(Sulęcin, ul. Lipowa 16 - sekretariat, tel. 95 755 52 43 wew.10)
  • na stronie http://www.powiatsulecinski.pl/ w zakładce:                                                                                        

Załączniki

Rejestr zmian

Podmiot udostępniający informację: Powiat Sulęciński
Osoba, która wytworzyla informację: Tomasz Jaskuła - Starosta Sulęciński Data wytworzenia informacji: 2019-01-08 00:00:00
Osoba, która odpowiada za treść: Tomasz Jaskuła - Starosta Sulęciński Data wprowadzenia do BIP 2017-10-20 13:18:14
Wprowadził informację do BIP: Tomasz Stasiukiewicz Data udostępnienia informacji: 2017-10-20 13:45:01
Osoba, która zmieniła informację: Mirosława Strzelecka Data ostatniej zmiany: 2019-02-19 13:21:30
Artykuł był wyświetlony: 1406 raz(y)
Zobacz pełną listę zmian czytanej informacji »
ˆ

Nagłówek strony

  • BIP
  • Godło RP
herb

Biuletyn Informacji Publicznej

STAROSTWO POWIATOWE W SULĘCINIE
ˆ

Ustawienia dostępności

Zmiana wielkości treści w serwisie
Zmiana kontrastu serwisu